Direktlänk till inlägg 25 november 2009

EN TYP GOD GÄRNING...

Av Maria - 25 november 2009 13:15


...jag blir lite upprörd över hur anhöriga kan blunda för tydliga saker.

Som tex att deras mamma är dement.


Det finns en kvinna i Gnesta som blir mer och mer förvirrad..

Här är en kvinna som bor 200 meter från affären, på samma gata men hittar hon hem..? Nej, det gör hon inte.

Han klarar inte av att betala sina räkningar, för hon vet inte hur man fyller i bankgiroblanketten så hon får ist påminnelser.

Hon kan stå mitt i "centrum" och fråga "Var är jag någonstans"


Jag har en längre tid misstänkt Alzheiners sjukdom.


Så nu fick jag nog, jag ringde till vårdcentralen i Gnesta och bad om kontakt med en demenssköterska. Blev uppringd nyss och jag förklarade hela situationen om denna kvinna.


Men tyvärr så blir det svårt att göra något utan att kvinnan eller hennes anhöriga gör något. Men hon skulle diskutera detta med kollegorna och se vad de kan göra, försöka få kontakt med döttrarna.

Sen kommer vi till problemet som är vanligt hos anhöriga och det är förnekelse. Tyvärr.. De förnekar att mamma är sjuk, de kan sträcka sig till att erkänna att hon är lite glömsk, men sjuk? Nej, aldrig!


Jag blir så illa berörd av detta, som pågått så länge utan att någon gör något.

Hoppas nu att något händer, är det Alzheimers så kan man ju ge bromsmediciner och då behöver det inte bli värre än det är nu.


Ingen kan göra allt, men alla kan göra något


 
 
anne

anne

25 november 2009 13:28

vilken vardagshjälte du är :)

http://annebertelsen.blogg.se

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

25 november 2009 14:10

Det är väl tyvärr så att vården inte får "ragga kunder".
I somras hade vi samma problem inom hemtjänsten. En son ringde till "oss" och framförde synpunkter om sin pappa. Pappan har LITE insatser från hemtj. Sonen ville att"vi" skulle utöka denna tjänst till att gälla mer. Men hemtj kan inte ringa till biståndshandläggaren och påpeka att det krävs större insatser. Det måste en anhörig göra. Antagligen samma sak i Gnesta. SSK kan inte slita tag i -- BILDLIGT --kvinnan och släpa in henne på vårdcentralen (åter bildligt..) för då "raggar de kunder" och det får dom inte.
Tänk om "någon" vågade prata med de anhöriga och påvisa problemet och förklara vårdbehovet... VET inte ens om det är lagligt för SSK att göra DET.
Och som sagt: om de anhöriga anser att hon är frisk...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 januari 2010 15:37

  Ja, vi SKA köpa klösbräde modell lyx. Har bara inte hunnit än, just nu klöser han klorna på dörrmatten. Men skräcken är att han ska stå och mys-trampa i Erics rullstol, då hjälper inga klösbrädor i världen. Det blir punka på dynan.   Hur so...

Av Maria - 25 januari 2010 09:05

  Sådan husse, sådan katt.... Här tycker han om att ligga... Hoppas bara han inte fäller ut klorna, för då kan det bli knas...       "Norrlandskavajen" är mjuk å mysig att ligga på också....       Han är ju för go vår lille kil...

Av Maria - 22 januari 2010 17:44

Kollade på "På smällen" förut och då riger de från städ och undrar om jag kan jobba idag. Så 13:30-17:00 har jag städat...tragiskt stora golvytor..såna som ingen städerska skulle göra utan skurmaskin, men då jag inte har erfarenhet av det så var...

Av Maria - 22 januari 2010 08:45

  Igår runt 18-tiden kom vi hem med katten som fick namnet Yamas... Han är väldigt pratig av sig.. Går och pratar mest hela tiden..utom när man lägger handen på honom, då spinner han som ett helt tröskverk. När vi kom hem så var han väldigt nyfik...

Av Maria - 21 januari 2010 17:56


  Yamas... (Getas när Fredrik är här)    

Ovido - Quiz & Flashcards