Alla inlägg under november 2009

Av Maria - 25 november 2009 13:15


...jag blir lite upprörd över hur anhöriga kan blunda för tydliga saker.

Som tex att deras mamma är dement.


Det finns en kvinna i Gnesta som blir mer och mer förvirrad..

Här är en kvinna som bor 200 meter från affären, på samma gata men hittar hon hem..? Nej, det gör hon inte.

Han klarar inte av att betala sina räkningar, för hon vet inte hur man fyller i bankgiroblanketten så hon får ist påminnelser.

Hon kan stå mitt i "centrum" och fråga "Var är jag någonstans"


Jag har en längre tid misstänkt Alzheiners sjukdom.


Så nu fick jag nog, jag ringde till vårdcentralen i Gnesta och bad om kontakt med en demenssköterska. Blev uppringd nyss och jag förklarade hela situationen om denna kvinna.


Men tyvärr så blir det svårt att göra något utan att kvinnan eller hennes anhöriga gör något. Men hon skulle diskutera detta med kollegorna och se vad de kan göra, försöka få kontakt med döttrarna.

Sen kommer vi till problemet som är vanligt hos anhöriga och det är förnekelse. Tyvärr.. De förnekar att mamma är sjuk, de kan sträcka sig till att erkänna att hon är lite glömsk, men sjuk? Nej, aldrig!


Jag blir så illa berörd av detta, som pågått så länge utan att någon gör något.

Hoppas nu att något händer, är det Alzheimers så kan man ju ge bromsmediciner och då behöver det inte bli värre än det är nu.


Ingen kan göra allt, men alla kan göra något


Av Maria - 25 november 2009 09:30


Fick i uppgift att läsa en bok i skolan om vård i livets slut.

Fick tips om 2 böcker men de var om en gammal människa och de var skrivna på ett tråkigt sätt. Så jag tänkte att jag kan läsa om palliativ vård om ett barn.. Så jag läste "Flickan med de röda skorna"

Det var nog det värsta jag varit med om, vet inte när jag grät så mycket sist.. Trodde knappt att man kunde gråta så mycket..


  


Den handlade om lilla Hannah som en månad innan sin 3-års dag får beskedet cancer. Hennes bror som då var 5 år ställde massor av frågor och pratade med Hannah på ett sätt som var väldigt gripande.


En konstig sak med Hannah var också att hon verkade... inte synsk kanske, men åt det hållet.. Hon visste att hon inte skulle fylla 4 och det var massa sånt.

Hon hade även ett favorithus som de brukade åka förbi, ett rosa med mörkrosa knutar.

Något år efter Hannahs död så får familjen en liten flicka och när hon är ca 3 år så åker de förbi detta hus varpå lilla tjejen säger halvt hysteriskt att "Titta mamma, där är ju det huset.. det som jag och Hannah lekte i innan jag föddes"


En Väldigt bra, men gripande bok..


Av Maria - 24 november 2009 08:49

Nu har vi slitit som djur, läst massor av böcker, knappt använt internet allt för att få ihop ett så bra arbete som möjligt.

Sen igår, när vi träffade läraraen så säger hon att:

"Jag betygsätter inte arbetena, för jag vet ju inte om det är ni som skrivit dom. Det jag betygsätter är provet och det som vi pratar om när vi träffas."


Jaha.... vi träffas totalt 2 timmar under dessa 3 veckor.Känns kul att hon litar på oss... Jättekul, verkligen.

Tur man gjort alla uppgifter i detta ämne, annars hade lusten att göra klart resten inte varit så stor.


Jaja... jag ska nu iaf göra klart en annan inlämningsuppgift som sen ska skickas till en lärare som VET att det är jag som skrivit.



Av Maria - 23 november 2009 14:17


Jag har sån beslutsångest.. Det var tänkt att jag skulla veccinera mig idag..men jag vet inte.


  


OM man vaccinerar sig så skaffar man sig ju inget naturligt immunförsvar.

Om jag INTE vaccinerar mig och blir sjuk så kommer jag ju klandra mig själv...


Tycker det är jättesvårt detta......


Av Maria - 23 november 2009 08:29


..en väldigt passande liten flagga i Karlshamn.

Majoriteten av alla hundägare är så äckliga, ligger hundskit överallt..


  


Så ringde min hyresvärd.. Nu har jag ingen som vill ha min lägenhet längre..

Sanna hade tackat ja, men har nu ångrat sig.

2 som tittade på den i torsdags var intresserade. Nu har jag ingen.

Så som det ser ut nu så är den min tom 28/2


Spännande... eller inte.

Så säger hyresvärden att "Du kan ju lägga ut den på blocket.

Men hallå, det är väl inte Mitt jobb att göra.












  

Av Maria - 22 november 2009 13:12

...även kallad dysterdag.. Dags att åka hem igen..

Se om man är hemma 21:30 som planerat denna gång.


Skola i morgon, men bara möte med en lärare, sen vet jag inte..blir väl plugg med Carina antar (och hoppas) jag..

Det är sånt man behöver när man kommer hem, nån att träffa och kunna umgås med.

Jag tycker om henne så otroligt mycket..

Sen ska jag väl till Belluveparken och vaccineras mot influensan..

Inget krav från praktiken, men önskvärt.. så det är väl det minsta jag kan göra..

Hoppas bara man slipper kraftiga biverkningar och att man slipper influensan sen..


Nu är det då den 22 november och exakt på dagen en månad tills jag flyttar!!

Sen i mellandagarna åker vi och hämtar mina möbler och säger lite hej då till de få som jag bryr mig om..

Kan nog ändå bli en kul resa... Tror jag ska räkna hur många gånger Fredrik tutar.. haha..


Jaja... that´s all for today..




Av Maria - 21 november 2009 20:03

.. Åkte till Trollhättan med Eric, Fredrik och Henrik.

Åkte först ner mot slussarna och kollade fallen, där de släpper ut vatten från Vänern till Göta älv. Där är bilden tagen, men inte av mig..


 


Sen efter det så åkte vi till Överby, ett köpcentrum typ..

Sprang i butiker, men mest såna där grabbarna trivdes i.. Jag minglade lite för mig själv en stund, men det var inte så kul..

Så fikade vi.. Räksmörgås och caffe latte med hasselnötssmak.. Sån som bara storstadsfolk dricker blev jag upplyst om..


Sen hem, kollade på Young guns 1 sen var det pizza innan vi fortsatte med Young guns 2 och glögg..

En trevlig dag, som alltid..






Av Maria - 20 november 2009 16:00

Måste ju passa på att vara ute ordentligt när solen äntligen är här :)


 


På väg till skrothandeln, skulle kika lite tänkte jag, men hittade inget kul...


 


Sen gick jag till Andreens, som är en klädaffär..måste ju se utbudet, sen vidare till gardinaffären för att kolla in gardinstänger och öljetter.. hittade massa fint där så där vill jag ha ett presentkort på en stor summa :)

Måste fixa fint här sen.. Inte för att det är direkt fult nu, men det är rätt... neutralt, intetsägande.. En äkta ungkarlslya.. hehe.. Men det ska bli ändring på det sen.. succesivt.


Sen handlade jag lite, på väg hem mötte jag Johan, Sandra, Simone och Lo.. den sistnämnda sov dock gott i vagnen.. söt som socker är hon :)


Nu ska jag snart påbörja matlagning, sen blir det nog mer MacGyver ikväll..


Ovido - Quiz & Flashcards