Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Maria - 10 mars 2009 17:26


...har haft prov idag om läkemedel..intressant, men svårt.. Men på fråga 9 så hade jag problem, förstod kanske inte frågan riktigt för jag skrev ett svar, sen kluddrade jag över det, skrev igen..osv... 3 gånger..

Sen visade det sig att jag hade skrivit rätt.. Jag skrev ju samma svar alla gångerna.. Men..kluddade ju över och det får man ju inte rätt för..


Sen började vi prata om hjärtat och blodkärlsystemet och hur blodet pumpas runt i kroppen, in i förmakar och kammare och segelklaffar och fickklaffar... Sjukt intressant... Jag ska nog bli kardiolog.

Hjärtat pumpar runt ca 300 l/tim och det blir ca 420 480000 liter blod under en livstid, räknat på 80 år.

Rätt mäktigt om man tänker efter..


Sen har vi fått våra fall.

Fall nr 1:

Amalia 88 år, bor sedan några år på ett äldreboende. Hon är förhållandevis pigg och rask och är uppe på små promenader i korridoren. På sista tiden har hon haft det lite besvärligt när hon skall lägga sig. Dels vill hon ha så högt under huvudet så hon nästan sitter, dels småhostar hon mycket framför allt på nätterna.

Det har dessutom raporterats att hon har ankelöden även på morgonen innan hon stiger upp.


Fall nr 2:

Kajsa, 34 år har 2 barn, är för närvarande hemma på föräldraledighet. Kajsa vill inte ha fler barn och äter p-piller. Äter vanlig kost och promenerar lite några ggr i veckan. Hon röker ca 15 cigaretter/dag.

Igår började hon känna sig lite subfebril och trodde att det var förkylning på gång. Idag har hon ont i sinister underben, vaden. Det verkar som att benet är lite tjockare än det andra


Där var fallen och diagnos är ställd. Nu ska vi bara komma på 25 frågor att jobba med för att kunna svara på frågorna vi kommer få av klassen till redovisningen.

Intressant form av redovisning som kallas för paneldebatt...


Sen kom jag hem runt 16-tiden.. satt i soffan, läste om dessa sjukdomar som vi nu har hittat.. Och...ja...


Nu ska vi äta...


Puss, kram & tack för idag ;)



Ovido - Quiz & Flashcards