Alla inlägg den 19 mars 2009

Av Maria - 19 mars 2009 16:18


Idag var det alltså dags för att öva kapillärprovtagning och venprover.

Jag började med att sticka Carina och det gick kalasbra och när det var hennes tur så gick det bra men resultatet var inte det bästa.. Mitt Hb låg på 101 och jag tänkte att "shit, det är lägre än sist och jag ska till läkaren idag för att kolla om mitt järnvärde har gått upp"

Så ja, jag fick lite nippran så vi tog ett prov till och det låg på 137 och 3:e testet låg på 131.

Nyss ringde dock Dr. Alf och upplyste om att mitt Hb låg på 124 så det var bra!!


Sen var det dags för venprover och även om vi skulle ta på en fejkarm så var det lite pirrigt.. Min ena lärare sa att jag kunde få ta ett äkta prov på henne redan innan jag gjorde fejkprovet. Men jag vågade inte.. Ville ta fejkprov först.. Men det gick bra och jag fick ut "blod" också.


Sen gjorde vi en allmänkoll på varandra och mitt ser ut som följer:

Andningsfrekvens/min: 12

Blodtryck: 110/75

Puls: 62


Rätt okej ändå va..

Ovido - Quiz & Flashcards