Direktlänk till inlägg 20 mars 2009

HJÄRT-LUNGRÄDDNING

Av Maria - 20 mars 2009 19:55


Idag hade vi ytterligare tid i metodrummet och där fick vi en utbildning i hjärt-lungräddning.

Fick ett fint litet bevis på det också.

Jag ska dock gå en mer avancerad första-hjälpen sen, när vi ska välja valbar kurs. Eftersom jag ska läsa sjukvård så blir det mer avancerat vi ska lära oss, där man använder mer tillbehör.


Vi ska även få köpa sånt munskydd att ha med sig på tex. nyckelknippan.

Det är ett engångsskydd i plast som man lägger över munnen på den skadade om man ska ge mun-mot-mun metoden.

Risken finns att man avstår från att göra det om det är blod och kräk runt munnen på den skadade.

Man vet ju inte hur det är med en ev blodsmitta och jag har ingen lust att dra på mig massa sjukdommar för att jag ska rädda livet på någon.

Jag vill ju heller inte avstå från att kunna rädda livet på en människa.


Men så... Ja, nu är det fredagkväll och jag har suttit med skolarbete hela kvällen.. Renskriver anteckningar som vi gjort från skolstart fram till nu.

Roligare att ha fina block där det är snyggt skrivet.

Plus att jag färskar upp mitt minne också med sånt vi gått igenom.


Annars då.... Nu blir det inget mer... Ska ta det lugnt, ta ett bad, fixa fötterna lite, fila, klippa naglar, smörja o.dyl

Mini-spa i Mjällby :)


Nån som vill göra mig sällskap? :)


Puss & Kram

 
 
Ingen bild

Din krympling

20 mars 2009 23:24

Jag skulle åxå behöva lite fotvård...Salong Maria...e det öppet alla dagar i veckan? :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 januari 2010 15:37

  Ja, vi SKA köpa klösbräde modell lyx. Har bara inte hunnit än, just nu klöser han klorna på dörrmatten. Men skräcken är att han ska stå och mys-trampa i Erics rullstol, då hjälper inga klösbrädor i världen. Det blir punka på dynan.   Hur so...

Av Maria - 25 januari 2010 09:05

  Sådan husse, sådan katt.... Här tycker han om att ligga... Hoppas bara han inte fäller ut klorna, för då kan det bli knas...       "Norrlandskavajen" är mjuk å mysig att ligga på också....       Han är ju för go vår lille kil...

Av Maria - 22 januari 2010 17:44

Kollade på "På smällen" förut och då riger de från städ och undrar om jag kan jobba idag. Så 13:30-17:00 har jag städat...tragiskt stora golvytor..såna som ingen städerska skulle göra utan skurmaskin, men då jag inte har erfarenhet av det så var...

Av Maria - 22 januari 2010 08:45

  Igår runt 18-tiden kom vi hem med katten som fick namnet Yamas... Han är väldigt pratig av sig.. Går och pratar mest hela tiden..utom när man lägger handen på honom, då spinner han som ett helt tröskverk. När vi kom hem så var han väldigt nyfik...

Av Maria - 21 januari 2010 17:56


  Yamas... (Getas när Fredrik är här)    

Ovido - Quiz & Flashcards