Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

DEMENSUTREDNING

Av Maria - 26 mars 2009 17:29


Dagen började med samtal om anhöriga till dementa, dementa som fortfarande förnekar att deras make/maka, mor/far är dement.


Jag har jobbat ett antal år inom demensvården och slås ganska ofta av förnekande anhöriga.

Anhöriga som blir arga på sina nära och kära för att de "påstår att de har träffat kungen" exempelvis.

Då kommer barnen eller deras livskamrat och säger till om att "det förstår du väl själv att det inte har hänt".


Man måste tänka på hur man pratar med en dement person.

Hur många gånger har de inte tagit sina barn för exempelvis en granne, föredetta arbetskamrat eller liknande och oss vårdare för exempelvis kypare på en rastaurang eller personal på ett hotell.


Man kommer in till gamla Elsa som är jätteoroliga för hennes barn måste få mat, eller de är i skolan.

Man kan inte bara säga till dom då att "dina barn är vuxna, det vet du väl"

Man måste hela tiden tänka ett steg längre.


Hur som.... Vi såg en film, om demens, LASSE + ULLA = SANT

En tragisk, men fin film om en fru till dement man, men hon ställer upp så gott hon kan och hon gör det jättefint.


Demenssköterskan kom sen efter frukost och pratade om utredning och hur en sån går till. Mycket intressant.


Sen var jag in å köpte en web cam som jag nu försöker få in en vettig placering på.. Känns lite skumt att skriva nu och veta att man är iakttagen på andra sidan...


Hur som.. snart mat.. spagetti och något krafs till..


Såå... ja, Puss å Kram

 
 
Krister

Krister

26 mars 2009 17:46

LASSE + ULLA = SANT

Just nu känns det som om demens vore en härlig "sak" för mig. Bara flyta bort och inget ana eller veta...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Din krympling

26 mars 2009 22:47

Tjolahopp!
Jag hoppas verkligen inte att jag blir dement...å skulle jag bli dement, så hoppas jag iallafall att jag har min humor kvar så jag blir en rolig gammal dement gubbe :D

 
sabz

sabz

27 mars 2009 09:06

Ont som fan gör det, iaf första gången när man har så mkt. Jag brukar köra var 4-5 vecka för då har det int ehunnit växa ut så mkt och då gör det mindre ont. Man slipper kliandet som rakningen tillför. Finns en asbra salong i sthlm som tar 390:-. Tror även det finns en i sölvesborg som jag var på i somras, men vet inte om hon gör braziliansk. Var inte dör och vaxade mig. Men jag tycker det är asnice!

http://www.metrobloggen.se/sabz

 
modernatur

modernatur

27 mars 2009 11:13

Hej!
Jag har också jobbat med dementa. Dom kan vara trevliga och småroliga, bara man tar dom på rätt sätt. Vi hade en farbror som ofta gick in i fel rum och även då damernas rum vilket inte alltid uppskattades. Många av personalen gjorde fel och tog tag i armen och försökte dra ut honom. Det får man aldrig göra för den demente kan då få panik och börja slåss. Detta hände i bland och då sa dom att han var farlig osv vilket inte var sannt. Jag skojade alltid med honom och sjöng en stump på en bit han kunde och då föll han in med resten av texten. Han gillade kaffe så jag sa att kom nu går vi ut o fikar du o jag, vi struntar i tanterna osv. Det gick hem.
En farbror brukade kissa i en stor blomkruka och han trodde han var bakom stallet och kissade. Han brukade göra det förr på morgnarna när han var på väg ut till hästarna eller korna.
Gamla människor är mysiga och speciellt dom som är lite "snurriga". Kan man få dom att prata om "förr i tiden" så kan dom berätta jättemycket. Det kan vara intressanta händelser och om livet som det var i samhället på den tiden. Synd man hade så lite tid över att prata med sina vårdtagare.

http://modernatur.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 januari 2010 15:37

  Ja, vi SKA köpa klösbräde modell lyx. Har bara inte hunnit än, just nu klöser han klorna på dörrmatten. Men skräcken är att han ska stå och mys-trampa i Erics rullstol, då hjälper inga klösbrädor i världen. Det blir punka på dynan.   Hur so...

Av Maria - 25 januari 2010 09:05

  Sådan husse, sådan katt.... Här tycker han om att ligga... Hoppas bara han inte fäller ut klorna, för då kan det bli knas...       "Norrlandskavajen" är mjuk å mysig att ligga på också....       Han är ju för go vår lille kil...

Av Maria - 22 januari 2010 17:44

Kollade på "På smällen" förut och då riger de från städ och undrar om jag kan jobba idag. Så 13:30-17:00 har jag städat...tragiskt stora golvytor..såna som ingen städerska skulle göra utan skurmaskin, men då jag inte har erfarenhet av det så var...

Av Maria - 22 januari 2010 08:45

  Igår runt 18-tiden kom vi hem med katten som fick namnet Yamas... Han är väldigt pratig av sig.. Går och pratar mest hela tiden..utom när man lägger handen på honom, då spinner han som ett helt tröskverk. När vi kom hem så var han väldigt nyfik...

Av Maria - 21 januari 2010 17:56


  Yamas... (Getas när Fredrik är här)    

Ovido - Quiz & Flashcards